Veiliger op weg door de Melse straten.

Onder het moto: "Als het goed is moeten we het ook kunnen zeggen", bracht het Melse bestuur afgelopen gemeenteraad enkele punten op de agenda die er voor zorgen dat we veiliger, geïnformeerder en mobieler de Melse straten kunnen betreden.

Zo werd er beslist om 14 snelheidsindicatieborden met zonnepanelen aan te schaffen voor een totaal budget van €50.819,50 Deze borden zullen hoofdzakelijk in schoolbuurten en aan het Mussenbos (zijstraat Merelbekestraat) aangebracht worden. Ze dienen er de weggebruikers op te duiden hoe snel men op bepaalde momenten door onze Melse straten rijdt.

Daarnaast gaat men over tot het inrichten van een Hoppin Mobipunt in de Kruisstraat.

Een mobipunt is het vertrekpunt van jouw reis. Vandaag reis je met de bus of trein, morgen met een deelfiets of deelauto. Via een mobipunt kom je overal. Stap je over op het volgende punt, dan pak je met hetzelfde gemak een fiets of een auto. Zo kom je snel op je bestemming.

Op loopafstand zijn bovendien diverse diensten aanwezig, zoals een winkel of een afhaalpunt voor pakketjes. Rondom een mobipunt is altijd wat te doen! Een mobipunt maakt je minder afhankelijk van een eigen auto of fiets. Dat bespaart je heel wat kosten.
(bron: mobipunt.nu)

Heb jij je ook al afgevraagd wat al die overkappingen staan te doen in de Kruisstraat ter hoogte van het station? Welnu, de gemeenteraad gaf groen licht om over te gaan tot de aankoop van diverse infrastructuur om deze locatie in te richten tot een Hoppinpunt voor gecombineerde mobiliteit.

Wat de juiste invulling zal zijn weten we op heden niet, er zouden plannen van bestaan maar zijn ons nog niet gekend. Ook op de werkgroep verkeer werd dit nog niet besproken.

Wat kan je er zoal verwachten? Fietsenstalling, elektronische fietskluizen, elektronische lockers, fietspompen en fietsherstelpalen, schuilhuisjes met groendaken, zitbanken, picknicktafels, afvalbakken voor gescheiden afval, antiparkeerpaaltjes, symbooltegels en een digitale infozuil. Iets om zeker op te volgen dus, maar de aanzet is alvast veel belovend.