Vooruit op zwier in Melle en Gontrode

Afgelopen maand trokken we er weer op uit. Deze keer brachten we een bezoek aan het LOI. Het Lokale Opvang Initiatief van het OCMW Melle.

Melle heeft 2 locaties waar LOI'ers kunnen verblijven. Voor de dames is er een voorziening boven de strijkwinkel, voor de heren is dat in de Kerkstraat. In totaal is er plaats voor 10 personen.

Dergelijke opvang is normaal tijdelijk en dient om de anderstalige nieuwkomer de tijd te geven te integreren, de taal aan te leren, een job te zoeken en uiteindelijk een eigen woonst te vinden. Dit alles kan pas als de LOI'er wettelijke erkenning krijgt.

De accommodatie van de dames is up to date en verzorgd. Ze beschikken elk over een eigen kamer en delen de andere ruimtes. Je kan het zien als een soort van studentenkot. Bij de heren is er dringend nood aan renovatie. Stukken plafond zitten los, de keuken is oud en versleten en ook het sanitair kan een opfrisbeurt gebruiken.

De verantwoordelijken van het OCMW deden met ons een rondleiding en deden ook de nodige uitleg over de werking van een LOI. Dank aan de dames voor hun tijd voor ons, maar nog meer voor hun tijd en geduld die ze hebben met de anders talige nieuwkomers. Het is niet eenvoudig om aan deze mensen de wetten en regels van ons land uit te leggen. Soms is het vechten tegen de bierkaai, maar ze slagen erin om met kleine hulpmiddelen, symbolen en pictogrammen de boodschap over te brengen.

Een mooi initiatief waar binnen de kortste tijd toch eens wat budget voor vrijgemaakt dient te worden om de woonomstandigheden, vooral bij de heren, te verbeteren.

Onze tweede uitstap ging deze maand naar Gontrode. Daar werd de aftrap gegeven van het feestjaar in het teken van 1000 jaar Gontrode. Zowel onze burgemeester als schepen van cultuur openden het feestjaar plechtig. Door het feestjaar zijn diverse activiteiten voor jong en oud gepland. De aftrap werd gegeven met de organisatie van een vinkenzetting en de opening van een tentoonstelling over deze aloude traditie.

Heel wat aanwezigen kwamen de opening bijwonen en hoorden de vinken nog eens 'suskewiet' fluiten in de Vinkenslag, vink Mentor floot maar liefst 672 het 'Suskewiet'.

De nationaal voorzitter van de vinkenorganisatie kreeg ons aan zijn lippen gekluisterd met zijn spraakmakende uitleg en kennis over de vinkensport. Wil jij ook weten wat er allemaal op de agenda staat om 1000 jaar Gontrode te vieren, neem dan een kijkje op www.melle.be/1000-jaar-gondrode

Namens Vooruit een hartelijke dank aan de diensten van de gemeente Melle voor de organisatie van het openingsweekend en het samenstellen van het ruim en gevarieerd programma voor jong en oud tijdens dit feestjaar.