Kan jij koken voor € 2,85 per persoon?

Op de gemeenteraad van mei werd een nieuw bestek goedgekeurd voor het aanstellen van een traiteur die de levering van warme maaltijden voorziet op onze gemeentelijke basisschool.

Onze grootste bezorgdheid is of het mogelijk is om een gezonde, gevarieerde, gecontroleerde maaltijd te bereiden waarin grondstoffen verwerkt zijn die aan strenge eisen en regels dienen te voldoen. Voor een maaltijd betaal je in de Parkschool €2,85. Hiervoor krijg je soep en een warme maaltijd.

De schepen van onderwijs durfde zelfs stellen dat er bijna geen gezinnen in onze gemeente zijn waar zo vers en gevarieerd gekookt wordt. Straffe uitspraak, maar daarmee kregen we geen antwoord op de vraag. Prijsvergelijking bij andere lagere scholen in Melle leert ons dat daar van €3,40 tot €5,20 gevraagd wordt.

Versta ons niet verkeerd, wij willen prijsstijgingen zeker niet promoten, maar we moeten realistisch zijn en durven stellen dat het in huidige tijden bijna onmogelijk is om deftige, lekkere en volwaardige maaltijden te serveren aan de heel scherpe prijzen.

Daarnaast vroeg Vooruit aandacht voor de lege brooddozen. Is het gemeentebestuur van Melle bereid om extra budget te voorzien en zo alle leerlingen op onze gemeentelijke basisschool een warme maaltijd aan te bieden. Hierop kwam helaas geen positief antwoord. Enkel de melding dat ouders steeds bij het OCMW terecht kunnen als ze de maaltijd niet kunnen betalen.

Tot slot nog een bijzondere vaststelling. De traiteur biedt de mogelijkheid om het aantal maaltijden ’s morgens voor 9.10u door te bellen, toch dienen ouders een keuze te maken per drie maanden. Er wordt flexibiliteit van de traiteur gevraagd, terwijl diezelfde flexibiliteit voor de ouders niet mogelijk is, en zij zijn net de vragende partij. Volgens diezelfde schepen heeft dit allemaal te maken met de organisatie van de school. Er zijn onvoldoende handen ter beschikking om die flexibiliteit te kunnen aanbieden. Flauw excuus in onze ogen.

We volgen het open maar blijven ijveren voor eerlijke, lekkere, gezonde en gevarieerde maaltijden die prijs kwaliteit te verantwoorden zijn.