Telewerkvergoeding voor gemeente en OCMW-personeel

Telewerken is sinds de pandemie eerder regel dan uitzondering geworden. Er is een bewustwording gegroeid tussen werkgevers en werknemers dat de publieke dienstverlening van thuis uit ook kan worden gegarandeerd. Telewerk zal vermoedelijk in de nabije toekomst in mindere mate mogelijk zijn dan vandaag, maar toch meer dan voor Corona.

Heel wat werkgevers kennen een telewerkvergoeding toe aan hun werknemers ondanks dat zij hiertoe niet verplicht zijn. Zij doen dit om onkosten in het kader van dit telewerk te vergoeden zoals bijvoorbeeld bureaukosten of als compensatie voor een hoger water- en energieverbruik. Een werknemer kan aanspraak maken op een dagvergoeding als er gemiddeld één werkdag per maand wordt thuis werkt.

Onze fractie vroeg of dergelijke vergoeding vanaf 2022 kan worden toegekend aan het personeel van de gemeente en het OCMW. De burgemeester liet weten dat er wordt gewerkt aan een ruimer kader, maar dat er in de nabije toekomst een telewerkvergoeding voor het personeel zal volgen.

De bespreking kan je hier herbekijken.