Hoe een gele doos ook in Melle levens kan redden.

Kent u de gele brooddoos al? Deze doos bevat een schat aan informatie en kan levens redden, daarom ziet Vooruit-Melle deze graag ingevoerd op het Melse grondgebied.

65-plussers, chronisch zieken en bij uitbreiding iedereen die hier baad aan heeft zou een gele brooddoos in huis moeten hebben

Het doel van de gele brooddoos bestaat erin de nodige medische info en contactpersonen te verzamelen alsook wat er met het huisdier van de bewoner moet gebeuren. Bij een toeval weet de eerste hulpverlener meteen de meest relevante informatie van de patiënt.

Maar hoe weet je nu of deze doos in huis is? Het wordt aangeraden de doos te bewaren in de koelkast (omdat meestal iedereen er één heeft). Aan de binnenkant van de voordeur wordt de meegeleverde blauwe sticker gekleefd, zo weten hulpverleners meteen dat er een gele doos aanwezig is.

In Gent kent men het gebruik van de gele doos reeds. Er werden al 2500 dozen uitgedeeld die hun doel en niet mislopen hebben.

Tijdens de afgelopen Raad voor Maatschappelijk Welzijn kregen we van schepen Bleyenberg een niet meteen zo duidelijk antwoord op onze vraag of we deze doos in Melle ook gaan introduceren. Blijkbaar kent men dit al, is men hier al een jaar aan het werken maar komt het niet helemaal van de grond. Het kostenplaatje is één van de struikelblokken, maar anderzijds kijkt men ook na of dit eventueel in een groepsaankoop kan samen met andere gemeenten.

Wij blijven het zeker opvolgen en hopen dat ook in Melle deze dozen snel hun intrede kennen zodat levens gered kunnen worden.