Wat als je op de vlucht moet voor oorlog.

Tot ieders grote ergernis woedt in Oekraïne nog steeds een vreselijke, onmenselijke en onnodige oorlog. Laat ons niet vergeten stil te staan bij het lot dat de inwoners treft, ik zou alvast niet in hun schoenen willen staan. Allemaal samen kunnen we wel het verschil maken en de mensen in oorlogsmiserie helpen.

Over heel BelgiĆ« worden opvanglocaties ingericht, heel wat gezinnen bieden een vrijstaand bed of deel van hun huis aan om gevluchte oorlogsslachtoffers te helpen. Ook in Melle zijn reeds vluchtelingen aangekomen en worden ze al opgevangen door solidaire medeburgers. De gemeente Melle kwam tot een akkoord met Carus om een vrijstaand gebouw in gebruik te nemen en in te richten als opvangplaats voor Oekraïense vluchtelingen. Tijdens de gemeenteraad van april werd deze samenwerking unaniem goedgekeurd zodat kan overgegaan worden tot inrichten en bewoonbaar maken van de beschikbare ruimte.

Volgens de algemeen directeur zullen 15 bedden beschikbaar zijn. Elke bewoner zal ook een persoonlijke leefruimte kunnen inrichten en er is ruimte om te koken, degelijk sanitair en een plaats om samen te praten en elkaar ondersteuning te bieden. De gemeente zal op afroep nodige materialen verzamelen zodat wat echt nodig is ook echt kan aangeboden worden. Volg het op de gemeentelijke website www.melle.be

Vooruit-Melle hoopt dat deze mensen, ondanks alles, hier de zorgen van het thuisland even kunnen loslaten en zich hier vooral veilig en welkom voelen. Daar werken we allen samen aan.

Van harte welkom in Melle - laskavo prosymo do Melle